Monday, August 10, 2009

Mukadimah

Al-Qur’an adalah rahmat terbesar Allah kepada manusia. Ia merupakan ‘Kitab Ibadah’ sekaligus ‘Kitab Hidayah’. Sebagai ‘Kitab Ibadah’, setiap muslim dapat beribadat dengan Al-Qur’an yakni dengan membacanya sesering mungkin agar mendapat pahala yang berlimpah.

Rasulullah saw bersabda:

“Sesiapa saja membaca satu huruf dari Kitab Allah (Al-Qur’an), maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu dibalas dengan sepuluh kali lipatnya.” (HR at-Tirmidzi)

“Dikatakan kepada ahli Al-Qur’an, ‘Bacalah, naiklah dan bacalah dengan tartil sebagaimana kamu membaca di dunia kerana kedudukanmu (di syurga) terletak pada akhir ayat yang kamu baca.” (HR at-Tirmidzi).

Sebagai ‘Kitab Hidayah’ , Al-Qur’an adalah sumber petunjuk paling utama. Ia adalah manual book untuk menjawab seluruh persoalan hidup yang dapat membawa manusia sukses dunia dan di akhirat. Agar mendapatkan hidayah Al-Qur’an, setiap muslim harus melalui tiga tahap: 1. Memahami; 2. Menghayati; dan 3. Mengamalkan Al-Qur’an. Memahami dan mengamalkan Al-Qur’an pahalanya jauh lebih besar daripada sekadar membacanya. Untuk keperluan itulah, kami menyusun Tafsir Qur’an Per Kata.

Tafsir Bukan Terjemah

Dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia, terjemah ertinya menyalin (memindahkan) suatu bahasa ke bahasa lain. Secara demikian, menerjemahkan kata per kata al-Qur’an bererti menyalin atau memindahkannya dari bahasa Arab ke bahasa lain (pendekatan bahasa) tanpa melihat tafsir.

Cara seperti ini sangat berbahaya bahkan menyesatkan. Contoh: kata walad pada surah an-Nisa’ ayat 11 dan 12 tentang hukum waris, diulang hingga lima kali. Kata walad secara makna bahasa ertinya anak lelaki. Tetapi, menurut tafsir para ulama, erti kata walad dalam ayat ini adalah anak secara mutlak, baik lelaki mahupun perempuan. Perbezaan ini mempunyai dampak hukum yang sangat besar.

Kerana itu, Tafsir Qur’an Per Kata ini adalah karya tafsir, bukan sekadar menerjemah. Buku ini tidak hanya mengalihbahasakan, tetapi juga mentafsirkan kata per kata ayat al-Qur’an secara ringkas. Sehingga, para pembaca memahami erti dan makna setiap kata dalam al-Qur’an.

Misalnya kata an’amta dalam surah al-Fatihah ayat 7 yang bererti ‘telah Engkau beri nikmat’. Menurut para mufasir, kata ‘nikmat’ ini adalah nikmat iman bukan nikmat harta benda. Maka kami menuliskan tafsir kata ini menjadi ‘telah Engkau beri nikmat (iman)’.

Ada tiga tahap yang kami lalui dalam menyiapkan Tafsir Qur’an Per Kata ini:

1.

Memahami setiap kosa kata dalam satu ayat dengan merujuk buku-buku Tafsir al-Kalimat (Tafsir Kosa Kata Qur’an) dalam bahasa Arab. Buku-buku tersebut antara lain:

a. Kalimat al-Qur’an (Tafsir wa Bayan) oleh Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf

b. Al-Mufradat fi gharibi al-Qur’an oleh Abi Qasim al-Husain bin Muhammad yang dikenal dengan ar-Raghib al-Ashfahani.


Dengan dua buku ini, kami dapat makna kata per kata dalam tiap ayat.

2.

Memahami ayat secara keseluruhan dengan pendekatan Tafsir Ijmali (Tafsir Global) dengan merujuk dua buku:

a. Tafsir Jalalain oleh Imam Jalaluddin as-Sayuthi dan Imam Jalaluddin al-Mahalli

b. Aysar at-Tafasir likalami al-‘Aliyi al-Kabir oleh Abu Bakar al-Jazairy

Dengan rujukan ini kami memahami maksud secara ringkas dan global.

3.

Menuliskan tafsir setiap kata dari ayat-ayat al-Qur’an berdasarkan pemahaman makna per kata dari setiap ayat dan pemehaman maksud ayat secara keseluruhan dengan ringkas dan global.

Kami juga memiliki beberapa kaedah dalam penulisan tafsir:

a.

Memerhatikan makna asli kata tersebut secara bahasa. Kemudian ditambahkan penjelasan tafsir sepanjang diperlukan. Sehingga buku ini tetap membantu bagi sesiapa yang ingin memahami makna secara bahasa.

b.

Memerhatikan gramatika bahasa Arab, sehingga fungsi structural setiap kata tetap dijaga ketika dituliskan ke dalam bahasa Indonesia.

c.

Memerhatikan penyusunan kalimat yang baik dalam bahasa Indonesia. Ini dilakukan agar Tafsir ini – meski setiap ayat dipenggal per kata – dapat dibaca dalam satu rangkaian kalimat yang terkait satu sama lainnya (kontuinitis) hingga akhir ayat; tidak terputus-putus. Sehingga pembaca dapat menangkapmakna dan pemahaman tafsir yang utuh.

d.

Menggunakan dua tanda baca iaitu:


a. / (garis miring) bererti ‘atau’

b. (…) bererti bahawa kalimat dalam kurungan adalah penjelasan atau tambahan penyempurna makna bahasa.

Untuk menyempurnakan pemahaman pembaca terhadap setiap ayat dalam al-Qur’an, buku ini juga turut memuat:

1.

Asbabun Nuzul (sebab turun ayat) yang kami kutip dan ringkas dari buku Asbabun Nuzul oleh Imam As-Sayuthi. Asbabun Nuzul diletakkan tepat setelah terjemah ayat yang bersangkutan agar memudahkan pembaca.

2.

Terjemah rasmi al-Qur’an beserta catatan kaki oleh Departmen Agama Republik Indonesia yang sebenarnya merupakan Tafsir Ijmali.

Jadilah Tafsir Qur’an Per Kata ini Paket Terpadu ‘3 in 1’ untuk belajar memahami al-Qur’an secara utuh kerana di dalamnya terdapat Tafsir Per Kata, Asbabun Nuzul hingga Terjemahan.

Dengan segala kerendahan hati, kami berharap buku ini dapat bermanfaat dalam meningkatkan pemahaman, penghayatan dan pengamalan terhadap al-Qur’an sehingga akan meningkatkan nilai kehidupan kita di dunia dan di akhirat.

Kami mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu penyusunan buku ini. Mereka adalah Penyunting Tafsir : Misbakhul Khaer, Lc., M.Si; Abdul Aziz Noor, Al-Hafizh, Lc., Mukhlisin Nawawi, Lc., dan Siti Irhamah, Lc. Penyunting Bahasa: Erwyn Kurniawan dan Arie Mulya Pujiwijaya. Team Design Grafik: Sarrah Yuliana Kalalo, Taufik Hidayat, Rudiyanto, Iffah Syarifah, Wulan Triana Dewi, Ria Ratnasari, Ircham Alvansyah, dan Hakim. Semoga Allah membalas semua yang telah dilakukan dengan syurga-Nya. Amin.

Jakarta, 19 Mei 2009

DR. Ahmad Hatta, MA.

No comments:

Post a Comment